
Evenementen Zoeken en weergeven navigatie
okt 2022
If only my belly was made of gold
If only my belly was made of gold is een fysieke theaterperformance over de dikke buik. De buiken van de 5 performers transformeren van omstreden extra-vet-opslagen naar kunstobjecten, dynamische lappen vel en muziekinstrumenten. Een violist (zonder dikke buik) begeleidt hen.

La Tendre Guerre
In La Tendre Guerre (De Zoete Oorlog) zien we twee spelers met een tegengestelde visie op de liefde die de strijd met elkaar aan gaan. De spelregels zijn duidelijk, met wetenschappelijke feiten, filosofische beschouwingen, filmscènes, interviewquotes en wijsheden van relatietherapeuten als munitie leggen zij elkaar het vuur aan de schenen. Maar is er wel één antwoord op vragen als “wat is liefde” en “hoe heb je lief”? En verandert dit niet door de jaren heen? La Tendre Guerre is dan ook het eerste deel van een drieluik. Over 10 jaar maken Tarik, Laura en Daniel opnieuw de balans op en volgt het tweede deel.

Tribute to Celia Cruz ft. Manoushka
Salsaconcert met sta- en zitplaatsen
“Manoushka knalt als salsa-zangeres Celia in fraaie uitdossingen. Ze wordt daarbij geweldig opgezweept door de latinband Timbazo onder leiding van Nils Fischer”
schreven de kranten na de theatershow Celia! Reden genoeg om weer samen het podium op te gaan. Manoushka en band brengen na de succesvolle theatertour een concert met de overweldigende muziek van Celia Cruz, la reina de la salsa!
Bij dit concert kan gedanst worden!
Line-up:
Manoushka – vocals
Samuel Ruiz – bass
Nils Fischer – congas
Oscar Cordero – trumpet
Marc Bischoff – piano
Leonid Muñoz – timbales
Manoushka Zeegelaar Breeveld is actrice, zangeres en schijfster. Als actrice was ze te zien in verschillende producties op toneel (Celia, Woiski vs Woiski,), op tv (Noord Zuid, Centraal Medisch Centrum) en op het witte doek (Sonny Boy, Kleine IJstijd). Manoushka is songwriter en schrijft voor toneel, film en tv. Zij toerde met o.a. Fra Fra Sound, Eric Calmes, Randal Corsen, Marc Bischoff en Nils Fischer.

nov 2022
True Life
Een muzikale dansvoorstelling over de dood en de viering van het leven.
“Voor wat is geboren, is de dood zeker, en voor de doden is de geboorte zeker. Dus treur niet om iets dat onvermijdelijk is.” – Bhagavad Gita (invloedrijk Hindoe geschrift)
De wijze waarop de mens omgaat met de dood zegt ook iets over hoe hij leeft. Hoe men het onoverkomelijke einde in de ogen kijkt verschilt per cultuur, land en generatie. In diverse culturen wordt de dood verweven met het dagelijks leven. In begrafenis- en rouwrituelen is er naast verdriet ruimte om het leven te vieren. Daarmee wordt deze minder angstaanjagend.
In True Life onderzoekt Kalpanarts de relatie tot het leven en de dood. Hindoe verzen, god Shiva en Indiase filosofie zijn inspiratiebronnen. Ook zullen rituelen rondom de dood en de doden voorbijkomen zoals de crematierituelen aan de heilige rivier de Ganges, de Dag van de Doden in Mexico (Dia de los Muertos) en de Orleans Jazz Funerals. In het onderzoek worden de persoonlijke ervaringen en overtuigingen van de performers met hun verschillende cultuurachtergronden meegenomen. Naast zes dansers staat de getalenteerde Shishani Vranckx op het podium (zang & gitaar).
Over Shishani Vranckx
Shishani is een Belgisch-Namibische singer-songwriter, gitarist en musicoloog. Zij maakt geëngageerde songs. Shishani strijdt voor gelijke rechten waaronder voor queer- en transpersonen. In 2015 zette ze het kwartet The Namibian Tales op. Hiermee brengt ze een ode aan traditionele Namibische muziek. In 2019 richtte ze de all-female band Miss Catharsis op waarbij de gekleurde vrouw centraal staat. Shishani werd genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst, in de categorie Stimuleringsprijs.
“Horizontale luchtsalto’s en andere urban moves gaan samen met sierlijk gedraaide polsen en roffelende voeten uit de Kathak en Bharatanatyam. Het resultaat is een dynamische dansvorm die theatrale zeggingskracht heeft en mooi is om naar te kijken.” – (Trouw)
Kalpanarts is het dansgezelschap van Kalpana Raghuraman (artistiek leider & choreograaf) en Gysèle ter Berg (zakelijk leider & artistic associate). Maatschappelijke en aansprekende onderwerpen dienen als basis. Kalpanarts is een hedendaags dansgezelschap met een kleurrijke cast en achterban. Door Indiase dansvormen samen te brengen met urban- en hedendaagse dans, creëert Kalpanarts een genre overschrijdende danstaal. Als een hartslag is er altijd een sterk ritmisch element aanwezig in het werk. Kenmerkend is het gebruik van voetenwerk, handgebaren en mimiek.
Credits
Choreografie: Kalpana Raghuraman
Concept: Kalpana Raghuraman & Gysèle ter Berg
Zakelijk leider & artistic associate: Gysèle ter Berg
Dans: o.a. Indu Panday, Sooraj Subramaniam, Goda Žukauskaitė
Livemuziek: Shishani Vranckx (zang & gitaar)
Muziekcompositie: Simone Giacomini
Kostuumontwerp: Aziz Bekkaoui
Lichtontwerp & toneelbeeld: Jeffrey Steenbergen
Dramaturgie: Vincent Wijlhuizen
Dance on Mute
Deze voorstelling maakt onderdeel uit van ‘Dance on Mute’; een initiatief van Kalpanarts om voorstellingen beter toegankelijk te maken voor mensen met een gehoorbeperking.
Voor meer informatie over Dance on Mute: https://kalpanarts.com/dance-on-mute
www.kalpanarts.com

El Pub Flamenco
Laat je verrassen door de opzwepende ritmes en melancholieke klanken
Elke maand komen gevestigde en rondreizende flamenco-artiesten een avond samen in het Ketelhuis of Kleine Zaal. Laat je verrassen door de opzwepende ritmes en melancholieke klanken van deze Spaanse dans- en muziekstijl.
Jubileumconcert | De Woodstreet Big Band
Onder leiding van Stanislav Mitrovic
De Woodstreet Big Band, het oudste nog spelende Haagse jazzorkest opgericht in 1972 in traditionele bezetting, bestaande uit saxofonisten, trombonisten, trompettisten en een ritmesectie met drums, basgitaar, gitaar en piano, zangeres Natascha de Jong.
Het orkest
Het orkest staat onder leiding van Stanislav Mitrovic. Op zondag 13 november vieren zij hun 50-jarige bestaan in Theater De Nieuwe Regentes met hun jubileumconcert ‘50 Jaar een Duik in het Verleden’, met vele bekende (Haagse) gastmuzikanten, oud bandleden en een ()bekende presentator. Alle gasten worden later in 2022 bekend gemaakt.
De big band speelt deze middag diverse jazz klassiekers, onderverdeeld in verschillende medleys: Duke Ellington, Count Basie, Great American Songbook, Pop Meets Jazz 40 Years of Swing en hun eigen unieke repertoire Haagse BBeat MMeets Jazz. Een gevarieerd muziekprogramma, waarin de bezoeker wordt meegenomen in de vele (jazz) jaren die de band al 50 jaar met veel plezier brengt in Nederland. Zo stond de band op o.a. Jazz in de Gracht, North Sea Round Town, UIT Festival, The Hague Jazz, Bevrijdingsfestival Den Haag, Kaderock, Zeeheldenfestival en diverse theaters in Nederland.
Programma
14:00uur Deuren open
14:30 – 15:15 uur Jubileumconcert deel 1
15:15 – 15:45 uur Pauze
15:45 – 16:30 uur Jubileumconcert deel 2
16:30 – 18:00 uur Borrel
Website: www.woodstreet.nl
Mailadres: info@woodstreet.nl
Facebook pagina: Woodstreet Big Band
YouTube kanaal: Woodstreet Big Band

Flamencamente
Zigeuner flamenco uit Sevilla in de puurste setting: de familie
Danseres María “la Serrana” is bekend om haar pure flamenco gebaseerd op vinnig voetenwerk, gevoel en improvisatie. Zij studeerde onder anderen bij de elegante Mathilde Coral en de statige Manuela Carrasco. Danser Farruquito is echter haar grote maestro. Inmiddels geniet zij grote bekendheid wereldwijd.
María werd geboren in Libanon en geadopteerd in Nederland. Het temperamentvolle jonge meisje startte met flamenco lessen die als een maatpak pasten bij haar ronde lichaam en gevoelige ziel. Maar Nederland werd haar al snel te klein, dus trok de ongeduldige jonge vrouw naar Sevilla om verder te studeren. Het hol van de leeuw bleek in het begin een moeilijke plek te zijn, waar ze vele gevechten heeft moeten leveren. Maar door haar talent en volharding kwam ze op een punt dat flamenco haar huisje werd. Ze kon haar voeten in de sevillaanse aarde planten en eindelijk wortel schieten. Door haar eigengereide, gevoelige en eerlijke manier van doen, gebeurde precies dat waar hele romans over volgeschreven worden: de familie Amador “adopteerde” haar.
In deze voorstelling legt ze met veel vuur haar ziel bloot, iets dat slechts kan in de veiligheid en intimiteit van de familiekring. María brengt ook deze keer de immens populaire en virtuose zigeunerdanser Antonio Moreno “Polito” uit de Farruco-familie mee. Samen met deze geweldige danser en haar eigen familie, de Amadores, zet María haar handtekening:
Flamencamente,
María “la Serrana”
Dans: Maria “la Serrana”
Special guest dans: Antonio Moreno “Polito”
Zang: Juan José Amador, Juan José Amador “Perre”
Gitaar: Luis Amador
Local special guests dans: Joline Uljee Flamenco Leiden en Liz Dans

Constructions of my interior
In EnglishDe COVID-19 crisis heeft onze voortrazende wereld in een vreemd vacuüm gebracht van suizende beweging en sluimerende stilstand. Een situatie waarin we geconfronteerd worden met een oncontroleerbaar groot netwerk van actie en reactie, waarvan wij onderdeel uitmaken. Als een beweging zonder begin en einde toont Constructions of my interior een constellatie van gedeelde verantwoordelijkheid en afhankelijkheid. Waar het ene niet zonder het andere bestaat, binnen niet zonder buiten, is alles en iedereen onderdeel van dezelfde dans der dingen.In navolging op en in hetzelfde glazen vivarium als Nomaden en Goden, vormt Constructions of my interior de derde performance-installatie in deze serie over de mens ‘on display’.Over Sam ScheuermannSam Scheuermann (1994, Tilburg) is een interdisciplinaire performance-kunstenaar. Met haar werk, dat zich bevindt in het grijze gebied tussen theater en beeldende kunst, onderzoekt ze de performativiteit van de ruimte. Steeds weer vertrekkend vanuit de vraag ‘Wie ben ik in relatie tot mijn omgeving?’, analyseert ze fysieke en sociale ruimtes en constellaties. De codes in deze ‘ruimtes’ hebben een grote invloed op hoe wij ons bewegen, verhouden, positioneren en presenteren. Spelend met deze codes ontstaan er beeldende en fysieke performances en installaties die de verhouding tussen performer en toeschouwer op scherp zetten. Vanuit deze nieuwe ruimte nodigt ze de toeschouwer uit tot reflectie op onze plek in het hier en nu.
dec 2022
Van De Andere Kant
Met Nederlandse en Antilliaanse liedjes wordt over het leven verteld
Van De Andere Kant is een muzikale theatervoorstelling van Izaline Calister en Thijs Borsten, waarin ze op humoristische wijze het Nederlandse en Antilliaanse publiek naar zichzelf laten kijken door de ogen van de ander. Met Nederlandse en Antilliaanse liedjes wordt over het leven verteld vanuit de verschillende perspectieven. Hoe kijken we naar elkaar? Wat is cultureel bepaald en wat is karakter? En hoe waar zijn onze aannames eigenlijk?
Izaline en Thijs vertellen over de verschillen en overeenkomsten tussen hun (ei)landen waarbij ze traditioneel en nieuw eigen repertoire brengen. Het idee voor deze voorstelling ontstond tijdens de succesvolle beeldende voorstelling Het eiland van mijn vader van de twee theatermakers, waarin de vader van Izaline aan Thijs zijn geliefde eiland liet zien.
Componist en pianist Thijs Borsten reisde met Izaline Calister naar Curaçao. Het was een ontdekkingsreis in muziek en beeld. Het eiland van mijn vader was een persoonlijk en muzikaal dubbelportret van een vader in zijn thuisland met een dochter overzee.
Zangeres en componist Izaline Calister heeft een groot publiek op Curaçao, Aruba en Bonaire, en inmiddels ook een alsmaar groeiend publiek in Nederland. Haar liedjes zijn vaak in Papiamentu geschreven. Ze is opgegroeid op Curaçao maar woont in Nederland, waarmee haar muzikale carrière de taalbarrière doorbreekt.
365 Dagen Ik
In de theaterspecial 365 DAGEN IK neemt Naeeda ons mee in wat deze met háár doen en hoe ze die…
In 365 DAGEN IK geeft journalist, presentator en schrijver Naeeda Aurangzeb ons een kijkje in haar leven. Toen ze drie was, verhuisde ze vanuit Pakistan naar Nederland. Voor haar boeken 365 dagen Nederlander en Hé, lekker ding – 365 dagen vrouw verzamelde ze geestig-gênante anekdotes over wat ze als Nederlander en als vrouw meemaakt. In de theaterspecial 365 DAGEN IK neemt ze ons mee in wat deze met háár doen en hoe ze die gevat pareert.
‘Borsten bedekken, borsten iets meer tonen. Mannen in de ogen aankijken, de blik neerslaan. Bitch; je sprak de politicus tegen. En je leidinggevende. En je man. Zo doen wij dat hier niet. Wees blij dat je hier woont. In ons land.’
Dat wat niet gezegd wordt in Naeeda’s boeken, krijgt alle ruimte in deze theaterspecial.
Over 365 dagen Nederlander en Hé lekker ding – 365 dagen vrouw schreef:
Readalicious: ‘365 dagen Nederlander is een indringend boek, een waarvan je een ongemakkelijk gevoel krijgt. Het is alsof je naar een ongeluk staat te kijken, maar je blijft toch kijken.’
Lidewijde Paris/Nieuwsweekend: ‘Iedereen moet dit lezen! Als je niet weet wat institutioneel racisme is, dit boek maakt het 1000x duidelijker dan welk boek dan ook.’
Liddie Austin/RADAR+: ‘Altijd word je duidelijk gemaakt dat je er eigenlijk niet bij hoort. Dat doet iets met een mens. En na het lezen van Aurangzebs 365 dagen Nederlander begrijp je dat heel goed.’
Emma Louise Diest/Humberto: ‘Ik hoop dat we straks allemaal zien en voelen hoe absurd deze situatie zijn en dat we dat niet achteraf hoeven te zien, maar al voordat de woorden onze mond verlaten.’
Managementboek: ‘Hé, lekker ding laat zien waar vrouwen mee dealen.’

feb 2023
To be of nooit geweest
José Montoya bestaat pas officieel sinds hij drieënhalf is.Hij weet niet wanneer hij geboren is.Hij weet niet wie zijn biologische ouders zijn.Hij weet niet waar hij vandaan komt.Hij weet zijn eigen naam niet.Hij bestaat op papier, maar wat zegt dat papier eigenlijk?37 jaar nadat hij geadopteerd werd uit Colombia en terechtkwam in een Noord- Hollands dorp, probeert José Montoya de puzzel te leggen van zijn versplinterde leven. Alles aan hem is bedacht en hij kan de splinters en fragmenten van zijn leven steeds opnieuw in een andere samenstelling leggen. Je zou kunnen zeggen dat dat vrijheid is, maar ook dat hij eigenlijk helemaal niet bestaat.To be of nooit geweest is een mozaïek van verhalen, beelden, woorden en beweging. Geen whodunit maar een whoami: een zoektocht van een ontheemde man die zijn leven moet bouwen op anekdotes van anderen. Hij springt van verhaal naar verhaal op zoek naar de rechtvaardiging van zijn bestaan. Want als niemand het kan bevestigen, hoe weet je dan dat je er bent?In 1983 werd José Montoya geadopteerd uit Colombia. In de jaren 80 werden veel kinderen uit onder meer Colombia geadopteerd. Sinds kort wordt het deksel gelicht van deze soms zeer kwalijke adoptieprocedures en werden adopties uit het buitenland per direct opgeschort. Ook Montoya werd geconfronteerd met zoekgeraakte informatie van zijn adoptie in Colombia. De informatie die hem duidelijk kan maken wie hij is en wie zijn biologische ouders zijn, is eenvoudigweg verdwenen.José Montoya: “Ik heb heel lang deze voorstelling niet willen en niet kunnen maken omdat het mij onmogelijk leek dat andere mensen zouden kunnen begrijpen hoe het is. […] Maar nu ik al een aantal jaar speel, vind ik het des te belangrijker dat ik mijn eigen verhaal vertel en dat verhalen zoals de mijne verteld kunnen worden.”
Antifona.. tussen Indië en Andalusië
Deze voorstelling is onderdeel van DNR Flamenco
De productie ANTÍFONA is een muzikale dialoog tussen de Indiase en de spaanse zigeunercultuur. Een poëtische, religieuze kruisbestuiving van het allerhoogste
niveau.Tussen Indië en Andalusië vinden twee uitzonderlijke vrouwenstemmen
elkaar terug in een eeuwenoude antifoon ter ere van Moeder Maria.
Madhu Lalbahadoersing is één van de new kids on the block binnen de klassieke Indiase zang, Maria Marín staat dan weer voor de traditionele, aardse
flamenco uit Utrera, een stad in de provincie Sevilla. Samen vertrekken ze vanuit een gemeenschappelijke muzikale basis met een eenvoudige melodie uit de derde eeuw, sub tuum praesidium. Elk in hun eigen genre knopen ze een dialoog aan en versmelten ze hun stemmen tot een hedendaagse sound, als overkoepelend
eerbetoon aan het vrouwelijke. “Artista invitada” is Flamencodanseres Irene
Álvarez, een gevestigde waarde binnen het genre.

mrt 2023
Karen Lugo with Tevana & Arturo Ramón
mei 2023
De Règâhs (kopie 1)
Na een flinke periode "opgehokt" te zijn geweest, willen de Haagse Règâhs weer los, de theaters in….
Na een flinke periode “opgehokt” te zijn geweest, willen de Haagse Règâhs weer los, de theaters in. Want tegen één virus bestaat geen vaccin; Het Règâh-virus!
Zoveel is duidelijk: De Règâhs missen het publiek en het publiek mist de Règâhs. Iedereen heeft weer behoefte aan gezelligheid en een bezoek aan het theater.
Iedereen wil ‘LOS!’
Niet dat de heren al die tijd stil hebben gezeten. Ze hebben heel wat muzikale verrassingen in petto, die geschreven zijn tijdens de gedwongen quarantaine. Dus naast het bekende Règâhs repertoire zal de groep het publiek verrassen met nieuw werk dat nog niet eerder is verschenen. Laat u verrassen. De Règâhs gaan weer ‘LOS!’
